Panoramafotografering är ett fantastiskt roligt och kreativt sätt att fånga allt från vackra landskap till interiör i byggnader. Panoramafotografering kan vara både enkelt och avancerat, beroende på vilken typ av panoramabild du vill fotografera. Oavsett finns det några viktiga saker att tänka på vid panoramafotografering och några av dem tar jag upp i den här artikeln.

1. Stativ med video- eller panoramahuvud

Stativ med ett bra video- eller panoramahuvud är A och O för att få till en bra panoramabild. Du klarar givetvis dig utan ett stativ, men jag rekommenderar alla gånger att använda ett stativ. Framför allt minimeras risken för skakoskärpa och det underlättar fotograferandet så resultatet blir så bra som möjligt.

Stativet bör ha ett bra video- eller panoramahuvud samt ett inbyggt vattenpass. Huvudet bör förstås kunna roteras 360°, men det kan vara en fördel om du även kan tilta kameran i två led. Om man fotograferar med vidvinkel är det oftast bättre att ställa kameran vertikalt för att få med så mycket som möjligt i höjdled och sedan panorera från den ena sidan till den andra.

Det huvud som jag använder är ett Manfrotto 391RC2 som kan roteras i 360° samt vinklas i 90° i två led som kan låsas var för sig. Manfrotto 391RC2 har dessvärre inget vattenpass.

stativ-videohuvud-2

2. Vattenpass

Som jag tidigare nämnt är det viktigt med ett vattenpass, så du undviker sneda bilder. Beroende på hur stativet och videohuvudet är konstruerat kan du behöva vattenpass både i stativet och i kameran eller på huvudet. Huvudsakligen bör vattenpass finns i kameran eller på plattan där kameran är monterad så du ser att bilden alltid är rak.

Utan att gå in allt för djupt på detta: Om tiltfunktionen kommer efter rotationen (som i mitt fall med Manfrotto-huvudet på bilden ovan) behövs vattenpass både före och efter tiltfunktionen, annars kommer kamerans vinkel ändras genom panoreringen om inte hela stativet står vågrätt.

20122012-_MG_0938

Om du inte har ett inbyggt i kameran finns ett litet vattenpass för kameror att köpa som du monterar i blixtskon.

3. Objektiv

När det kommer till vilket objektiv och vilken brännvidd du bör använda dig av finns det dela meningar om, men du bör sikta någonstans mellan 16 och 70 mm (fullformat). Rekommendationen är 50 mm, men det beror också på vilken typ av panoramabild du vill ha. Jag föredrar mitt Canon EF 50/1,4 USM, ett fast och skarpt objektiv.

Kortare brännvidder är oftast enklare att fotografera panorama med eftersom man inte behöver ta lika många bilder och inte vara lika noggrann, men resultatet blir oftast sämre, tycker jag. Vidare vinkel resulterar i mer förvrängning, så du kommer få en fish-eye-effekt.

Med ett 50mm-objektiv får du en helt annan bild, men det kräver att du måste ta fler bilder, du måste vara noggrannare och det blir betydligt tyngre för datorn att arbeta med senare när du redigerar. Det sistnämnda kan du undvika genom att förminska bilderna en och en innan, om du inte behöver så stor bild.

_MG_7402-Redigera

Alderholmen

Bilderna ovan visar tydligt hur bilder med vidvinkel- och normalobjektiv skiljer sig. Den övre panoramabilden består av åtta bilder som fotograferats vertikalt med ett 11-16mm-objektiv (inställd på 16mm med crop-sensor). Den andra består av 34 bilder som fotograferats horisontellt med ett fast 50mm-objektiv (crop-sensor).

4. Kamera

Vilken typ av kamera du använder dig av har inte så stor betydelse, om du inte har krav på bra bildkvalitet. Det viktiga är att kameran kan användas med ett manuellt läge, vilket jag berättar mer om nedanför.

5. Kamerainställningar

Inställningarna i kameran är viktiga för att underlätta arbetet senare när bilderna ska sättas ihop. Kameran bör alltid stå på manuellt läge där du väljer slutartid, bländare, iso och ev. vitbalans manuellt samt att objektivets fokus är låst på en punkt genom hela panoreringen. Om du inte gör detta kommer dina bilder se olika ut, vilket gör det svårt att sätta ihop bilderna i datorn och du kommer få linjer och mönster som inte hör hemma i bilden.

Vilka inställningar som ska användas varier helt mellan tillfällena. Bländare brukar jag ställa på mellan f/8 och f/16. ISO väljer jag alltid det lägsta talet eftersom jag vill undvika brus. Slutartiden beror helt på ljuset så där får jag testa mig fram och hitta ett genomsnittligt värde, för oftast är himlen ljusare och kanske till och med att ljuset skiljer sig i det horisontella ledet.

6. Fjärrutlösare

En fjärrutlösare är inte ett måste, men det underlättar och effektiviserar fotograferandet. Om du inte har en fjärrutlösare rekommenderar jag dig att använda den inbyggda funktionen i kameran, som brukar kallas självutlösare. Genom att använda den på t.ex. två sekunder minimerar du risken för skakoskärpa när du trycker av.

7. Programvara

Efter att du tagit alla dina bilder behöver du också en programvara som monterar ihop dessa till en stor panoramabild. Det finns mängder av olika programvaror, men de jag har använt är Adobe Photoshop och nu på senare tid Adobe Lightroom CC 2015. Ett annat populärt alternativ är Ptgui som är utvecklat enbart för panoramabilder och kostar ungefär 770 kr. Om du fotograferar mycket kan jag verkligen rekommendera Adobes Fotografi-paket i Creative Cloud-tjänsten där du får de senaste versionerna av Photoshop och Lightroom för 107,50 kr i månaden.

8. Övrigt

Övrigt att tänka på är att överlappa varje bild mellan 30 och 50 procent av bilden. För mycket och för lite gör det svårare för programvarorna att sätta ihop bilderna. Bilden nedan visar på ett ungefär hur jag har fotograferat varje bild till den panoramabild som finns ovan.

panorama-bilder

Stressa inte igenom din panoramabild, förbered dig genom att ta några testbilder och se till att både kamera och stativinställningarna är bra. Pröva att rotera kameran från den ena sidan till den andra samtidigt som du tittar i LiveView om möjligt.